Aviation Dictionary
از آنجا که برخی از اجزای سازه ای هواپیما از مشتقات آهن ساخته شده اند ، در معرض میدان مغناطیسی می توانند مغناطیسی شده و دارای خاصیت آهنربایی شوند.
بنابراین ، قبل از خروج هواپیما از کارخانه ، باید آن را "مغناطیس زدایی" کرد. اما عملاً بطور کامل مغناطیس زدایی اتفاق نمی افتد ، بنابراین همیشه مغناطیس باقی مانده ای وجود دارد که می تواند باعث انحراف قطب نما شود.
سپس فرآیند compass swing و تصحیح قطب نما انجام می شود و تا آنجا که ممکن است ایرادات مونتاژ که می تواند بر دقت قطب نما تأثیر بگذارد برطرف می شود و در نهایت مقدار انحراف جزئی که می تواند به دلیل وجود مغناطیس باقی مانده باشد ، به عنوان انحراف باقیمانده شناخته می شود.
انحراف باقیمانده در کارت تصحیح ثبت شده و برای محاسبه ی جهتِ درست در کارت قطب نما ثبت و استفاده می شود.
Since some structural parts of an aircraft are made of soft iron derivatives then they can become magnetic by exposure to a magnetic field.
So, before the airplane leaves the factory it must be "de-gaussed" (an attempt to remove this magnetism). But This is never totally successful so there is always some residual magnetism that can cause compasses to deviate.
Then the process of compass swing is done and as much as possible the assembly defects that can affect the accuracy of the compass are fixed, and finally the amount of slight deviation that can be due to the existence of residual magnet is known as a Residual deviation.
Residual deviation is recorded on the correction card and used to calculate the steer heading on the displayed compass card.