Aviation Dictionary
در انتهای باندهای فرودگاه معمولاً یک منطقه ایمنی با مسافت نسبتاً بلند (RESA) در نظر گرفته شده تا چنانچه هواپیمایی نتواند در طول باند تعیین شده متوقف شود وارد آن شود تا متوقف گردد.
اما در بعضی مناطق بدلیل محدودیتهای توپوگرافی امکان ایجاد چنین منطقه ای وجود ندارد و بنابراین از منطقه ای نسبتاً کوتاه در انتهای اینگونه باندها استفاده میشود که در آن از سطوح مخصوصی از جنس بتونهای متخلخل استفاده شده که ماهیتی نرم و شکننده دارد و چنانچه هواپیما از انتهای باند خارج شود و وارد این منطقه گردد به سرعت متوقف میشود مثل اینکه وارد یک ماسه زار شده باشد.
به این منطقه اختصاراً EMAS گفته میشود.
This System uses a specially installed porous surface which quickly stops any aircraft that moves onto it. EMAS may be installed at the end of some runways to reduce the extent, and associated risks, of any over run off the end of the runway compared to the equivalent soft ground distance. As such it may be an alternative to a Runway End Safety Area (RESA) where the topography precludes the full recommended length of a RESA or it may be used in addition to a full length RESA where precipitous terrain immediately follows the end of the RESA. Operationally, it may also be installed to prevent an overrun affecting other runways and therefore increasing the capacity consequences of an overrun.