avidic | واژه نامه | No Tail Rotor | | اویدیک |واژه نامه هوانوردی |Aviation
واژه نامه هوا نوردی

Aviation Dictionary

واژه های تصادفی

واژه های مجاور

No Tail Rotor

توضیح فارسی

هلیکوپتری که ملخ دُم نداشته باشد. این فناوری برای نخستین بار توسط شرکت مک‌دانل داگلاس هلیکاپترز ساخته شد. در این سامانه به‌جای ملخ دُم، از یک فَن بزرگ در ابتدای استوانه دم استفاده شده‌است که حجم زیادی از هوای کم‌فشار را به سمت انتهای استوانه میفرستد. در میانه های استوانه ی دُم دو شیار نسبتاً طویل و رو به پایین تعبیه شده که قسمتی از هوای رانده شده توسط فن از آنها عبور کرده  و دو لایه مرزی در اطراف استوانه دُم  ایجاد کرده و  با استفاده از اثر کواندا ، بخشی از هوای رانده شده توسط ملخ اصلی هلیکوپتر که رو پایین حرکت میکند را به خود چسبانده و همراه میکند که این باعث ایجاد نیروی ضدگشتاور میشود.
یک سامانهٔ جهت‌دهی هوا به شکل یک استوانهٔ گردشی نیز در انتهای دُم  طراحی شده‌است که تنظیمات جهت‌دهی رانش و چرخش دُم بوسیلهٔ آن انجام می‌شود. که در حقیقت جایگزین ملخ دُم شده است.
این استوانهٔ گردشی که «جهت‌دهنده رانش» نامیده می‌شود به پدال‌های کابین خلبان متصل است و خلبان با فشردن پدالها جهت‌ دُم را تغییر می‌دهد. هواداران فناوری دم بی‌پروانه بر این باورند که این فناوری ایمنی بیشتری برای هلیکوپتر فراهم می‌کند و صدای کمتری نسبت به هلیکوپترهای دارای ملخ  دُم دارد.

Description

A helicopter that does not have a tail rotor. This technology was first developed by McDonnell Douglas Helicopters. In this system, instead of a tail rotor, a large fan is used at the beginning of the tail boom, which sends a large volume of low-pressure air to the end of the tail boom. In the middle of the tail boom, there are two relatively long and downward grooves through which part of the air driven by the fan passes and create two boundary layers around the tail boom and create the Coanda effect, at this time a part of the air that is pushed downwash by main rotor is attached and stick to the boundary layers , which creates anti-torque force.
A rotating drum in is also designed at the end of the tail, which adjusts the thrust direction and rotation of the tail to achieve the directional yaw control.
This rotating cylinder, called the " direct jet thruster", is attached to the cockpit pedals, and the pilot changes the tail direction by pressing the pedals. 
Advocates of NOTAR believe the system offers quieter and safer operation over a traditional tail rotor.