avidic | واژه نامه | Cooper vane | | اویدیک |واژه نامه هوانوردی |Aviation
واژه نامه هوا نوردی

Aviation Dictionary

واژه های تصادفی

واژه های مجاور

Cooper vane

توضیح فارسی

مکانیزمی که توسط فشار هوا از باز شدن درب عقب هواپیمای بویینگ 727  در زمان پرواز جلوگیری می کند و به شکل یک قطعه سه گوش گووه مانند می باشد و از نام یک هواپیما ربا بنام  D. B. Cooper برگرفته شده.
ماجرای درب عقب هواپیمای بوئینگ 727 و یکی از مرموزترین پرونده های اف بی آی . همانطور که میدانید هواپیمای 727 از جمله هواپیماهایی است که دارای درب و پله ای در قسمت عقب خود میباشد.در طراحی اولیه، باز کردن و بستن این درب وقتی هواپیما بر روی زمین است بگونه ای طراحی شده بود که هم عوامل زمینی از بیرون هواپیما و هم مهمانداران از داخل هواپیما میتوانستند اقدام به باز و بست این درب بکنند.این طراحی که در آن زمان بسیار نو بود در طرحهای بعدی هم تکرار میشد تا اینکه یک اتفاق سبب شد تا این طرح یک تغییر اساسی بکند. در 24 نوامبر 1971 یک فروند هواپیمای 727 با محموله ای از اسکناس در مسیر پورتلند اورگان آمریكا در حال پرواز بود که توسط تبهکاری مرموز به نام «دی.بی.کوپر» دزدیده شد.این شخص برای پس دادن هواپیما درخواست دویست هزار دلار کرد و پس از تهیه این پول به قسمت انتهایی هواپیما رفت و از آنجاییکه میدانست مهمانداران امکان باز کردن درب عقب هواپیما را دارند یکی از آنان را مجبور به بازکردن درب عقب نمود و در حالی که هواپیما بر فراز آبهای اقیانوس آرام در حال پرواز بود با کوله حاوی چتر نجات خود از هواپیما به بیرون پرید.پس از این جریان اف بی آی به همراه چند ارگان نظامی ماهها محل پرش دی.بی.کوپر و سواحل اطراف را برای پیدا کردن وی و یا نشانی از او زیر و رو کردند اما هیچ اثری از وی نبود.فرضیه های بیشماری درباره سرنوشت او ارائه شداما کم کم این جریان داشت از ذهن مردم پاک میشد که حدود ده سال بعد در سال ۱۹۸۰ وقتی پسربچه ای هشت ساله در ساحل رودخانه ای در حال بازی بود اسکناسهایی با همان شماره سریال اسکناس های دزدیده شده را از مردی ناشناس در ازای یک بطری آب دریافت کرده بود که سبب شد تا بار دیگر دی.بی کوپر بر سر زبانها بیفتد.پس از آن اف بی آی تحقیقات بسیار زیادی انجام داد اما تا به امروز راه به جایی نبرده است. این پرونده تنها پرونده حل نشده جرائم هواپیمایی تاریخ هوانوردی آمریکاست. پس از این اقدام دی.بی.کوپر، FBI از سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا درخواست کرد تا راهی برای جلوگیری از اتفاق مجدد بیندیشد و سازمان فدرال شرکت بوئینگ را مجبور به تغییر طراحی نمود زیرا طراحان فکری برای اینکار نکرده بودند.بنابراین بوئینگ با ارائه تغییراتی، طرحی را ارائه کرد که در واقع قفلی آیرودینامیکی بود که سبب میشد تا درب عقب در طول پرواز باز نشود.این قفل به «کوپر وِین» معروف شد و پس از آن در کلیه پرنده ها نصب شد. .

Description

A Cooper vane (also sometimes called a Dan Cooper switch or D.B. Cooper device) is a mechanical aerodynamic wedge that prevents the ventral airstair of an aircraft from being lowered in flight. In the United States, following three hijackings in 1972, the Federal Aviation Administration ordered that Boeing 727 aircraft be fitted with Cooper vanes. The device was named for an unidentified airplane hijacker dubbed D. B. Cooper, who used the rear stairway to exit a Boeing 727 in flight and make his escape via parachute.
The Cooper vane is a very simple device consisting of a spring-loaded paddle connected to a plate. When the aircraft is on the ramp, the spring keeps the paddle perpendicular to the fuselage, and the attached plate does not block the stairway. As the aircraft takes off, the airflow pushes the paddle parallel to the fuselage and the plate is moved underneath the stairway, preventing it from being lowered. Once the airflow decreases on landing, the spring-loaded paddle returns to its initial position, thereby allowing the stairs to be lowered again. Although this device was intended to prevent hijackings aboard the 727 and other aircraft with a ventral airstair, many airlines sealed the airstair entirely, never to use it again.
McDonnell Douglas DC-9 aircraft with ventral stairs were also equipped with Cooper vanes. The DC-9-21 used for skydiving at the 2006 World FreeFall Convention in Rantoul, Illinois, had one installed, but since the rear pressure bulkhead door and the stairs had been removed to facilitate fast jumper exits, the vane, which was left in place, did not prevent jumps.