Aviation Dictionary
آیین نامه و مقررات گسترش محدوده عملیات پرواز برای هواپیماهای دو موتوره.
ابتدا این آیین نامه فقط مخصوص هواپیماهای دو موتوره در نظر گرفته شده بود که بعد از شروع و گذشت زمان ، هواپیماهای دارای بیش از دو موتور نیز مشمول این قانون شدند و نام آن به "آیین نامه گسترش محدوده عملیات پرواز" تغییر یافت.
با ظهور علوم هوانوردی و استفاده از جابه جایی هوایی ، ابتدا هواپیماهای تک موتوره مجبور بودند از زمان شروع پرواز از مبداء تا رسیدن به مقصد نهایی خط سیر خود را به گونه ای برنامه ریزی کنند که مسیر پرواز همیشه در فاصله ای نزدیک به فرودگاه های بین راه باشد تا در صورت بروز اشکال بتوانند در یکی از آنها فرود آیند و این باعث طولانی شدن مسافت پرواز می شد.
با ساخته شدن و پیشرفت هواپیماهای دو موتوره و بالا رفتن نسبی ضریب ایمنی در آنها ، از طرف مراجع قانون گذار هوانوردی آیین نامه ای تحت عنوان گسترش محدوده عملیات برای هواپیماهای دو موتوره تدوین گردید که طبق آن یک شعاع حداکثری نسبت به فرودگاه های بین راه در نظر گرفته شد و هواپیماها با شرط رعایت این فاصله وشعاع می توانستند مسیر کوتاهتری (برفراز خشکی یا دریا) برای رسیدن به مقصد نهایی خود انتخاب کنند . برای هواپیماهای دو موتوره طبق قانون ICAO این شعاع 90 دقیقه و طبق قانون FAA به میزان 60 دقیقه و برای هواپیماهای دارای بیش از دو موتور در هر دو سازمان 180 دقیقه در نظر گرفته شد.
با پیشرفت صنعت هوانوردی و تولید هواپیماهای پیشرفته تر این محدوده زمانی در حال گسترش می باشد به گونه ای که برای بعضی از هواپیماها ، محدوده ETOPS تا 240 دقیقه نیز گسترش یافته.
(Extended Range Operation with Two-Engine Airplanes). An airplane flight operation during which a portion of the flight is conducted beyond 60 minutes from an adequate airport for turbine-engine-powered airplanes with two engines, and beyond 180 minutes for turbine-engine-powered passenger-carrying airplanes with more than two engines. This distance is determined using an approved one-engine inoperative cruise speed under standard atmospheric conditions in still air.
At first, the acronym ETOPS was used to describe only aircraft with two engines. Since its inception, the ETOPS regulations have been expanded to include any two, three or four-engine aircraft carrying passengers for hire over an area in which airports are not accessible per the FAA's regulations, hence the acronym change from "extended twin operations" to just "extended operations."
Beginning in 1936, a pilot or operator had to prove that there were suitable landing fields at least every 100 miles along their route. When CFR Part 121.161 was established in 1953, aircraft operators had to ensure a landing area within 60 minutes of their route. With three and four-engine aircraft, the rules continued to change to keep operators flying efficiently while maintaining a safety net for aircraft should an engine fail.
The first ETOPS approval was given to TWA in 1985, the same year the FAA began allowing twin-engine aircraft an extension to a 120-minute diversion period. It was then extended even further to the 180-minute maximum in 1988.
Today, an ETOPS rule of 240 minutes is approved in certain circumstances for three and four-engine jets. Boeing was the first to obtain ETOPS-240 certification for its Boeing 777 aircraft.
For any airplane to successfully fly under ETOPS rules, it must be certified and approved by the FAA first. The approval process for ETOPS is outlined in advisory circular 120-42B.
Carriers using twin-engine aircraft can apply for ETOPS certification in any of the following categories, according to AC-120-42B:
75-minute ETOPS
90-minute ETOPS
120-minute ETOPS
138-minute ETOPS
180-minute ETOPS
207-minute ETOPS
240-minute ETOPS (for a specific geographical area)
240+minute ETOPS (based on specific city pairs)