Aviation Dictionary
آزاد چرخی ، چرخش ملخ یا تیغه های کمپرسور و توربین بوسیله جریان هوا زماینکه پارک است و یا در حین پرواز زمانیکه موتور به هر دلیلی خاموش باشد.
در زمان پرواز چنانچه موتور بدلیل اشکال خاموش گردد نیروی حاصل از جریان هوا به راحتی می تواند اجزاء گردنده موتور را بچرخاند اگر هواپیما ملخی باشد گردش ملخ توسط جریان هوا می تواند ایجاد درگ (پسا) نماید و کنترل هواپیما را برای خلبان سخت نماید بنابراین برای جلوگیری از این مشکل ملخها به حالت فِدِر(feather) در می آیند یعنی زاویه حمله آنها صفر میگردد و در نتیجه ملخ با جریان هوا نمی چرخد.
An aircraft engine is said to be windmilling when it is turned by aerodynamic action of air flowing over the propeller or through the compressor in a gas turbine engine. If an engine fails in flight, air flowing over the propeller or through the compressor produces enough force to keep the engine turning. When a propeller windmills, it produces so much drag it can cause difficulty in controlling the airplane. For this reason, the propellers of most multiengine airplanes are made so that they can be feathered by turning the blades parallel to the direction of flight. When a propeller is feathered, it does not windmill.