Aviation Dictionary
خود چرخشی ،چرخش مارپیچی هواپیما به دور خود همراه با واماندگی با زاویه حمله بیش از حد.
این حالت زمانی رخ می دهد که یک بال هواپیما در وضعیت واماندگی قرار گرفته و بال دیگر کماکان تولید لیفت میکند.
در این زمان هواپیما در وضعیتی نزدیک به استال قرار گرفته و خیلی زود شروع به چرخش حول محور عمودی می نماید و بالی که استال کرده بود به سمت عقب و بال دیگر به سمت جلو حرکت کرده و تولید لیفت بیشتری میکند ، دماغه هواپیما به سمت پایین متمایل شده وارتفاع آهسته شروع به کم شدن می کند و هواپیما در یک مسیر مارپیچی قرار میگیرد و چنانچه به موقع اقدامی صورت نپذیرد سرعت چرخش و کاهش ارتفاع رفته رفته افزایش می یابد.
برای بازگرداندن هواپیما به حالت عادی باید مجموعه ای از اقدامات خاص و خلاقانه صورت پذیرد.
اگر خلبان از تکنیک نادرست استفاده کند یا اگر چرخش هواپیما از محدوده ایمن فراتر رود یعنی مرکز ثقل هواپیما بیش از حد به سمت عقب رفته و در نتیجه دماغه بیش از حد به سمت پایین حرکت کند ، به احتمال زیاد منجر به سقوط خواهد شد.
A situation for an airplane in which one wing is stalled while the other wing continues to produce lift. An airplane is put into a spin by getting it very nearly into a stall and then quickly rotating it about its vertical axis. As the airplane rotates about its vertical axis, one wing moves backward and stalls. The other wing moves forward and picks up a bit of extra lift. The nose drops, and the airplane descends slowly, with the wing producing lift pulling it around in a spiral path.
A specific and often counter-intuitive set of actions may be required to achieve a successful recovery from the spin. If the pilot uses incorrect technique or if the aircraft exceeds spin certification limitations or if the aircraft is improperly loaded (beyond aft centre of gravity limitations), the spin is likely to result in a crash.