Aviation Dictionary
درجه بندی خصوصیات عملیاتی موتورها بر اساس توان رانش تولیدی آنها در شرایط مختلف پرواز که در چند سرفصل توسط ایکائو مشخص گردیده و در اطلاعات ضمیمه گواهینامه تایپ موتورها وجود دارد و ظرفیت بکارگیری هر مدل موتور در شرایط مختلف توسط سازنده آن مشخص و ارائه میگردد.
نیروی رانش موتور معمولاً برحسب کیلو نیوتن یا پوند اندازه گیری می شود.
این درجه بندیها که از پیش تعریف شده است به خلبان کمک میکند تا برای شرایط خاص پرواز قدرت مناسب موتور را انتخاب کند. اصطلاحات درجه بندی برای هواپیماهای غیر نظامی و نظامی با هم متفاوت است و منعکس کننده نیازهای مختلف هر نوع از این هواپیماها ست.
درجه بندی موتور غیرنظامی :
- Maximum Takeoff thrust = حداکثر نیروی رانش برخاستن (MTO)
- Maximum Continuous thrust = حداکثر نیروی رانش مداوم و پیوسته (MCT)
- Maximum Climb thrust = حداکثر نیروی رانش صعود (MCL)
- Maximum Cruise thrust = حداکثر نیروی رانش کروز (MCR)
-Flight Idle = پرواز معمولی
-High or Approach idle = نیروی رانش مورد نیاز در زمان تقرب
-Ground Idle = دور آرام و معمولی روی زمین
و موردی که اضافه بر موارد بالا بایستی برای موتورهای مورد استفاده نظامی توسط سازنده مشخص گردد Military Thrust است که به طور معمول برای تعریف حداکثر نیروی رانش در دسترس بدون استفاده از گرمایش مجدد استفاده می شود. گاه به عنوان حداکثر رانش "خشک" نیز گفته می شود.
ICAO-established information included in the engine type certificate data sheet of ratings and limitations based on the specified operating conditions and any other information found necessary for safe operation of the engine.
Engines are certified to deliver standard thrusts depending upon flight conditions. Thrust is typically measured in kN or lbs. A 'rating' is a predefined power setting that the pilot can select which may be appropriate for particular flight conditions. Rating terminology differs between civil and military aircraft, reflecting the different requirements of these types of aviation.
The following ratings are typical of commercial airliners. The aircraft/engine manufacturer will have to declare two principal ratings to the certifying authorities, since these define the safe limits of operation of the engine/aircraft - these are the Maximum Take-Off (MTO) rating, and the Maximum Continuous Thrust (MCT or MCN) rating.
-Maximum Takeoff thrust (MTO)
-Maximum Continuous thrust (MCT)
-Maximum Climb thrust (MCL)
-Maximum Cruise thrust (MCR)
-Flight Idle
-High or Approach idle
-Ground Idle
Military Thrust
Typically used to define the maximum available thrust without use of reheat. Sometime referred to as max 'dry' thrust.