Aviation Dictionary
موتور دارای فن پشت ، موتور توربوفنی که در آن تیغه های فن در انتهای موتور و بصورت یکپارچه و درامتداد تیغه های توربین کم فشار(LP Turbine) واقع شده است (برخلاف بعضی موتورها که فن در جلو کمپرسور نصب شده است). این نوع موتور در دهه هشتاد میلادی توسط جنرال الکتریک ساخته شد اما بدلیل مشکلات عدیده ای کنار گذاشته شد. یکی از مشکلات عمده آن وضعیت و موقعیت فن بود که هوای گرم از طریق توربین کم فشار به سمت فن نشت میکرد و کارآیی آن را کاهش میداد.
One of the earliest turbofans was a derivative of the General Electric J79 turbojet, known as the CJ805-23, which featured an integrated aft fan/low-pressure (LP) turbine unit located in the turbojet exhaust jetpipe. Hot gas from the turbojet turbine exhaust expanded through the LP turbine, the fan blades being a radial extension of the turbine blades. This aft-fan configuration was later exploited in the General Electric GE-36 UDF (propfan) Demonstrator of the early 80s. One of the most problems was with the aft fan configuration that the hot gas leakage from the LP turbine to the fan.